Muzik Underground

Ramai memanggilnya muzik underground dan segelintir memanggilnya muzik independent, tapi saya memanggilnya muzik independent kerana bersesuaian dengan aktiviti muzik mereka yang lebih kepada cara independent atau D.I.Y. (Do It Yourself). Muzik mereka sering dipandang rendah oleh masyarakat dan lebih teruk lagi mengklasifikasikan mereka perosak bangsa. Walaupun pelbagai cemuhan dilontarkan mereka tetap meneruskan perjuangan mereka itu sehinggalah pada suatu masa yang tidak kita ketahui.

Di barat, muzik sebegini telah lama berkembang dan semakin maju, ianya hadir dari evolusi muzik yang dibuat sendiri oleh anak muda yang inginkan suatu kelainan dari pemberontakan diri mereka sendiri. Mereka ingin diketahui dan dipandang masyarakat pada ketika itu, jadinya muziklah tempat mereka meluahkannya. Dan keadaan tersebut telah berlanjutan hinggalah ke hari ini, daripada U.S ke Jepun dan daripada U.K ke Malaysia. Semangat muzik independent telah berkembang luas ke merata tempat.

Ia bukan suatu dakyah orang yahudi dan kristian untuk merosakkan anak muda islam sama sekali, dakwaan tersebut patut disangkal sama sekali. Kerana dunia semakin berkembang maju, dan penerimaan hiburan anak muda sekarang tidak boleh disamakan seperti mak bapak mereka dahulu yang susah untuk mendapatkan sesuatu material. Mereka tidak berkembang dan hanya menerima masuk apa yang sampai terhadap mereka. Bukan untuk mengatakan apa yang dibuat 100% betul, tetapi sikap sentiasa menyalahkan anak muda itu sendiri tidak akan pergi kemana. Sikap tersebut sebernanya menaikkan semangat anak muda itu membuatnya lagi. Itulah yang dinamakan ‘Smell Like Teen Spirit’..

Berani saya katakan pemuzik independent ini lebih berjaya memonopoli peminat berbanding muzik perdana kerana inisiatif mereka untuk terus menerus berusaha menaikkan nama dan mengeluarkan duit atas segala yang mereka lakukan tanpa sebarang pihak yang sponsor. Daripada latihan di studio, mengisi minyak kenderaan untuk bergerak atau menaiki bas, hinggalah kepada recording sesebuah demo atau EP atau album. Mereka lebih telus dan jujur yang mereka lakukan dan sebab itulah mereka berjaya.

Force Vomit at Rock The World 7

Pada masa sekarang telah ramai pihak penganjur tampil untuk membuat gig dan konsert untuk band-band tersebut untuk menunjukkan bakat yang mereka ada. Sebagai contoh konsert Rock The World yang telah masuk yang ke 7 telah berjaya menarik penonton seramai 20,000 lebih penonton dan semakin bertambah sedangkan konsert artis tempatan hanyalah 10,000 sahaja. Gig yang sering diadakan setiap hujung minggu sentiasa dipenuhi oleh peminat-peminat yang setia, tidak kira dari mana mereka hadir. Itulah semangat independent! Semangat dimana mereka dan juga saya tidak memerlukan media perdana untuk berkembang, sebaliknya membuktikan kami jauh lebih baik daripada artis muzik perdana dan boleh pergi jauh dari artis itu tersebut. It’s time to change!!


  1. acciaccatura

    I hope.




Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


  • Februari 2007
    M T W T F S S
        Apr »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728  
  • Top Clicks

    • Tiada
  • Top Posts

  • eisham Bookmark


%d bloggers like this: