Makanan Segera

Isu perbincangan negara sekarang semua berseloroh membincangkan mengenai isu makanan segera. Hal makanan segera ini bukan suatu isu yang baru tetapi telah ditimbulkan oleh orang ramai dan kerajaan sendiri. Dan sekarang kerajaan ingin mengambil langkah membendung makanan segera ini dengan cara mengharamkan iklan iklan di media television. Langkah yang serupa juga telah dilakukan di UK pada tahun 2006 oleh sebuah badan bernama Office For Communications (OFCOM) yang diketuai oleh Jamie Oliver.

Jadi apakah makanan segera sebernanya? ramai berpendapat ianya datang dari sebuah terma oleh Michael Jacobson pada tahun 1972 lagi. Tapi kebanyakan orang Malaysia di negara ini, definisi makanan segera adalah makanan yang berupa mi segera, makanan ringan dan restoran-restoran makanan segera yang merata-rata jumlah di negara ini seperti KFC, McDonald, Pizza Hut dan sebagainya.

Di dalam hal ini kita tidak boleh menundingkan jari pada sesama kita dan terus mengharamkan penyiaran iklan makanan segera dan beranggapan semua masalah ini akan selesai. Ini tidak akan berlaku dan tidak akan selesai masalahnya jika dibuat begini. Lihat saja pada rokok, iklan berkenaan mereka telah diharamkan, harga telah dinaikkan berkali ganda, kempen kerajaan telah berjuta dihabiskan untuk kempen memberhenti rokok. Tapi mengapa masih ada manusia iaitu seperti saya masih menghembuskan asap rokok dihari ini? Adakah langkah tersebut kurang berkesan? atau perokok seperti kami masih degil?

Jawapannya adalah pada produk itu sendiri! Zaman sentiasa berlalu, dan pada peredaran masa ini kita sudah didedahkan atau dibiasakan dengan benda-benda sebegitu di zaman ini. Face it! Today’s technology membuatkan kita bertambah mudah, cepat dan semakin malas. Seperti contoh, pada ketika kita membuat kerja di pejabat. Ketika kita terlampau sibuk, dan tiada masa untuk memikirkan benda lain dan perut kita berbunyi kelaparan amat sangat.

A. Adakah kita akan pergi ke kedai memilih lauk dan beratur membayar di kaunter?
B. Angkat telefon dan hubungi mana-mana restoran makanan segera?

Sudah tentu jawapannya B bukan? Dengan suasana kerja yang terlampau sibuk kita hendakkan suatu benda yang pantas bukan? Itulah mentaliti orang zaman sekarang ini, diamana sahaja tidak kira diamana jua. Untuk mengubah persepsi tersebut memerlukan suatu usaha yang keras dan berterusan. Jadi jawapan kepada permasalahan tersebut adalah dengan cara mengurangkan bahan-bahan dalam makanan tersebut yang diketahui boleh membawa kita kepada kesan yang tidak baik pada tubuh badan.

Tapi itu dari sudut cara mengawal pemakanan makanan segera, tapi jika ditanya apakah langkah sebenar mencegah penyakit kronik di Malaysia ini, jawapannya bukan sahaja pada makanan segera tetapi pada gaya hidup kita. Adakah kita bersenam? melakukan tekan tubi? berjogging? melakukan warm up setiap pagi sesudah bangun pagi? hanya segolongan minor sahaja rakyat Malaysia di negara ini melakukan semua tersebut. Lihat sahajalah berapa ramai yang berjogging di taman rekreasi berbanding yang berdating?

Tanya-tanyalah diri anda sekarang, bagaimanakah gaya hidup anda sekarang? jika ianya sama seperti diatas, lakukanlah sesuatu.. Selamat bersenam!

About these ads



    Tinggalkan Jawapan

    Please log in using one of these methods to post your comment:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

    Connecting to %s


  • Februari 2007
    I S R K J S A
        Apr »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728  
  • Top Clicks

    • Tiada
  • Top Posts

  • eisham Bookmark


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: